-
13
zář 2016
5 kroků pro bezchybný vstup na zahraniční trh
![5 kroků pro bezchybný vstup na zahraniční trh](/images/magazin/9-2016/zahranicni-trh.jpg)
Ještě před tím, než se rozhodnete vkročit oběma nohama na zahraniční trh, ujistěte se, že jste před vlastní cílenou expanzí náležitě srozuměni se všemi případnými náležitostmi. Proklepněte si daňovou ekonomiku a nastudujte si všechny zvyklosti vybrané země.
Prosadit se na zahraničním trhu sice není jednoduché a už vůbec ne levné, proto se určitá obezřetnost vyplatí. Pokud si nejste jistí svými zkušenostmi, obraťte se na příslušnou příspěvkovou organizaci Ministerstva průmyslu a obchodu.
Analyzujte své výhody a výnosnost exportní strategie
Každý majitel podniku se musí náležitě rozhodnout a zmapovat exportní oblast v komplexním rozsahu. Bude pro vás takový strategický krok přínosný a finančně zajímavý? Dokážete ustát časovou a finanční náročnost, které se vstupem na zahraniční trh přicházejí?
Máte opravdu tak silný produkt s nepřehlédnutelným potenciálem marketingové průbojnosti? Prorazili jste se svým produktem už na tuzemském trhu a daří se? Na všechny tyto otázky je nutné nalézt odpověď ve vlastních zkušenostech s dosavadním vývojem podnikání a pokud se domníváte, že současný stav na vnitřním trhu je stropový, vyzkoušejte zahraničí.
Průzkum zahraničního trhu
Vstoupit na zahraniční trh a spustit exportní byznys bez řádných zkušeností a analýzy je riskantní a spíše vede k rychlému a předčasnému ukončení. Kvalitní příprava a studie minimalizují případná rizika spojená s nedostatečnou informovaností. Chybné kroky vyplývající z nevědomosti snižují vaší konkurenceschopnost v mezinárodním prostředí.
Základní nauka se odráží od prostudování vývozních a dovozních statistik každého státu zvlášť. Nahlédněte i pod střechu konkurenčních firem a udělejte si představu o maloobchodních cenách. V případě vážnějšího vstupu na zahraniční trh si nechte vyhotovit placenou profesionální analýzu trhu - vyplatí se.
Nezapomeňte na investice
Pokud se domníváte, že vývozem na zahraniční trh začnete s okamžitou platností profitovat, mýlíte se. Každá společnost, která chce na mezistátní úrovni budovat svou značku a utrhnout si významný podíl z pomyslného koláče se investicím nevyhne. Jen financování nákladů spojené s doprovodnými službami, adaptací na odlišnou politiku, stanovení té nejvhodnější strategie a rovněž komunikace vás připraví o nemalou částku.
Vstup na zahraniční trh bez jakékoliv investice je tedy zhola nemožný a je předem určený k záhubě. Zároveň se nesmí zapomenout na styk s obchodními zástupci jednotlivých společností. Pozvěte je k sobě do podniku a naopak pošlete ty nejlepší obchodní zástupce k nim a nezapomeňte jim přibalit pořádnou dietu. Nešetřete na služebních cestách, ať mají vaši zaměstnanci co největší komfort a přijedou na setkání pozitivně naladění. Tato investice se vám několikanásobně vrátí.
Poznejte prostředí odlišné země
Vycházet pouze ze statistických výsledků a internetových informací o dané zemi vás na zahraničních obchod nepřipraví komplexně. Prozkoumejte zvyky a tradice trochu více do hloubky, ptejte se zkušených a bedlivě naslouchejte jejich radám.
Český podnikatel preferuje spíše mailovou komunikaci, ta se však ve všech státech příliš nenosí. Poslat nabídku na info@ je v některých zemích dokonce bráno jako výslovně neseriózní jednání a s takovými společnostmi se zkrátka obchody neuzavírají.
Například skandinávské země preferují osobní kontakt, který se stává odrazovým můstkem pro další spolupráci. Určitě je vhodné na každý mail odeslat potvrzující zprávu o jeho přečtení a poskytnutí bližších informací, do kdy bude daná žádost vyřízena.
Využijte potenciálu českého výrobku
Ať už tomu věříte, či nikoliv, tak Česká republika a její výrobky mají ve světe velmi dobrou reputaci. Proslavení jsme jak pivním mokem, becherovkou, tak i kvalitními vozy. Velmi často jsme označování jako takový menší a levnější Němci.
Česká republika vyrábí mnohem kvalitněji, než sousedé v Polsku a navíc se o nás ví, že dokážeme reagovat mnohem flexibilněji a poskytnout odbyt řádově ve stovkách či tisícovkách výrobků. Porovnání ceny s konkurencí tak nemusí být vždy hlavním vodítkem, spousta odběratelů hledí i na kvalitu a flexibilitu. Mentalita zahraničních zemí s vyšším životním standardem je trochu odlišnější. Takový klient si rád připlatí za kvalitu, nepotřebuje kvantitu za co nejnižší cenu.